geniza logo heb

youTube  facebook

univ logo

מותר ואסור, רצוי ומצוי בשבת, על פי תעודות הגניזה

shabbat3לידיעת הקהל הקדוש ופקחי השבת היקרים –  מותר ואסור, רצוי ומצוי בשבת, על פי תעודות הגניזה.

בתקופה הקלאסית של הגניזה נשמרה השבת בקפדנות על ידי כל היהודים (אבל ראינו שמישהו הרשה לעצמו להביא נגרים שישפצו את חנותו בשבת). אולם גם עובדה זאת לא מנעה מחלוקות לגבי ההתנהגות הרצויה בשבת, המותר והאסור, והיו תמיד כאלה שבילויי העם ביום המנוחה לא נראו להם מתאימים לרוח השבת.

להלן מספר הנחיות:

קרא עוד...

רישומי לידה בגניזה

pregnant שיהיה בשעה טובה!
הריון, לידה, הנקה וגמילה נזכרים לא מעט בתעודות הגניזה. גברים ונשים כתבו על הריונות, כמו למשל בשורה מהמכתב המצורף בו כותבת אשה לדוד שלה "ואני בחודש השישי (ואנא פי אלסאדס)" ומבקשת עזרה לקראת הלידה.
אנשים תיעדו תאריכי גילוי הריון, לידה, וגמילה. כך למשל בדף החשבונות העסקיים המצ"ב, מאת הסוחר ערוס בן יוסף. בתחתית דף החשבונות, הוא הוסיף בכתב ידו התזזיתי:
"ההופעה המבורכת [של ההריון] היתה ביום השישי של חודש שוואל, שנת תפד [484 להג'רה, כלומר 21.11.1091]". בצד רישום זה הוא רשם את שם החודש העברי – כסליו.
קרא עוד...

נדודים מאוזבקיסטן, המלצה מספרד, שוד בדרך מדמשק

letter1 המכתב שלפנינו נכתב לפני 1000 שנה, בשנת 1034, בידי בנו של שלמה בן יהודה, גאון ישיבת ארץ-ישראל בירושלים ומנהיג כלל יהודי סוריה-רבתי ומצרים, והוא נועד למנהיג הקהילה היהודית הארץ-ישראלית בפסטאט, קהיר העתיקה.
המכתב ככל הנראה נכתב על שני דפי נייר שהודבקו, אך עם השנים נפרדו, והתגלגלו לגניזה (שם גם קיבל כל אחד גוון שונה בחלוף הזמן, בהתאם למיקומו). השניים צורפו מחדש רק לאחרונה ע"י ד"ר עודד זינגר, שזיהה את החיבור ביניהם באמצעות תכנת הצירופים של אתר פרוייקט פרידברג לחקר הגניזה. 
כמו שכתב בן הגאון, "מגמת טורים אלה", כלומר מטרת שורות המכתב, "עבור נושאם, ושמו שמואל בן סהל מארץ כראסאן". חבל חֻ'רסאן, הפרוס על פני מזרח איראן, וחלקים מאפגניסטן, אוזבקיסטן וטורקמניסטן, היה מרכז מסחרי, פוליטי ודתי חשוב ביותר לאורך ההיסטוריה המוסלמית.
קרא עוד...

לכבוד עיד מילאד א-נבי

quran3  בתאריך 1.12.2016 ציינו מוסלמים ברחבי העולם את עיד מילאד א-נבי – יום הולדתו של הנביא מחמד, על-פי המסורת המקובלת.
לרגל הולדת הנביא, שאליו התגלו פרקי הקוראן, נביא כאן מספר דוגמאות של קטעי קוראן שנמצאו בגניזה.
היהודים שהשליכו את ניירותיהם וספריהם הבלויים לגניזת בית הכנסת 'בן עזרא' בפסטאט היו משולבים באופן הדוק ואינטימי בסביבתם הלא-יהודית. שילוב זה כלל, בין השאר, גם שימוש במטבעות לשון שהיו במקורם בעלי הקשר דתי מוסלמי ('שריעה' להלכה או תורה, 'מופתי' לרמב"ם, ועוד) ואף היכרות מעמיקה עם הספרות הדתית של הדתות הסובבות, כולל כתבי הקודש, ובהם הקוראן.
קרא עוד...

פוסט לחנוכה

חג הנוכה זכה למעמד חשוב אצל יהודי הגניזה, אף שאיננו באופן רשמי 'חג'. 
channukah1 
  אנשים שלחו זה לזה במכתבים ברכות ואיחולים כמו
  "מי שעשה נסים לאבותינו בימים האלו ובחודש הזה יעשה עמנו ועמכם ניסים ונפלאות".
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
קרא עוד...

התרגשות בסלוניקי: המשיח בדרך, 1096

crusade1ב-27.11.1095, היום לפני 921 שנה, נשא האפיפיור אורבנוס ה-2 את נאומו המפורסם בקלרמון, שהוביל ליציאת מסעות הצלב בדרכם לכיבוש ארץ הקודש מידי המוסלמים. לצד הצבאות המאורגנים שיצאו לדרך, יצאו לדרך גם המונים, לעיתים אף משפחות וקהילות, בדרכם למזרח התיכון. רובם אבדו והתפזרו בדרך. חלקם טבחו ביהודי אשכנז. אולם חלקם הגיעו עד לאימפריה הביזנטית. גלי המשיחיות של מסעות הצלב שוכפלו בציפיות משיחיות של היהודים, כפי שמתואר במכתב אחד, שנשלח מקהילה ביזנטית כלשהי לקהילה אחרת, ונמצא בגניזה. בצידו השני של המכתב נרשם כי "נכתב בח' באב", כלומר קיץ 1096 ככל הנראה, אולם חשוב מכך – ערב צום תשעה באב, שבו על-פי המסורת יופיע המשיח.
קרא עוד...

גרושתו של צאלח

salihלגרושתו של צאלח פשוט נמאס בשלב מסוים מכך שכל המערכת מוטית נגדה. היא החליטה להפסיק להיות נחמדה. היא פלשה לבית בעלה-לשעבר, צאלח.
צאלח טרח ליידע את בית הדין בפסטאט, ובית הדין רשם זכרון דברים של התלונה ביום חמישי, ו' סיוון שנת 1396 לשטרות (9 באפריל 1085). צאלח הגיע לבית הדין והתלונן כי גרושתו תוקפת אותו, מאיימת עליו, נכנסה לביתו ומסרבת להתפנות ממנו. בית הדין זימן את גרושתו של צאלח (כמו רוב הנשים בגניזה, היא חסרת שם משלה), ואסר עליה להיכנס לבית צאלח גרושה.
קרא עוד...

מליחה בנת אבו אלפצ'ל דורשת גט

maliha1באביב שנת 1127 פנתה אישה בשם מליחה, בתו של אבו אלפצ'ל, שניסתה מזה זמן מה להשיג מבעלה גט ללא הצלחה, ל"הדרת אדונינו גאונינו נזרינו וכתרינו ועטרת ראשינו מצליח הכהן ראש ישיבת גאון יעקב", וכתבה:
"אנני זוגת אדם אלצירפי (אני אשתו של אדם החלפן) ולי אליום מדה תמאן אשהר (ומזה שמונה חודשים) מתרדדה אטלב אלאנפצאל (שאני חוזרת ומבקשת להתגרש)... והו [כלומר בעלה] רגל כתיר אלאעלאל, כתיר אלאמראץ (הוא אדם מנוגף, ידוע חולי) ולה אולאד נאיין ען אלדין (וילדיו רחוקים מן הדת)".
מליחה כותבת שכבר מינתה פקיד, שליח מטעמה (בערבית וַכִּיל) כדי שינהל את המשא ומתן ביניהם, אולם השליח סבל עד כדי כך שהודיע שלא יתווך ביניהם יותר. מליחה זועקת אל הגאון-הנגיד: "מא לי ליסאן אתכלם בה! (אין לי לשון לדבר בה!) פבחק ואלדיך (בשם אבותיך) אמא נצרת פי חאלי ואחסנת כלאצי (בדוק את מצבי ופעל לטובת גירושיי)... ואנת ללארמאל וללאיתאם כליפה אללה תעאלי (והרי אתה, עבור האלמנות והיתומים, כתחליף אלוהים יתעלה) ומא לי אחד אלא אללה תעאלי ורחמתך (ואין לי אף אחד זולת האל יתעלה וזולת חסדך)".
קרא עוד...

על לימודים לבנות, ונשים מלמדות

school1"איך שוב שנה חולפת... איך בן הולך לו ואב בעקבותיו" – ומה עם הבנות? ומה עם האמהות?  האם נשים ידעו לכתוב? מה למדו והיכן? לרגל פתיחת שנת הלימודים נעסוק בילדות לומדות, נשים מלמדות, ואמהות המעורבות בחינוך ילדיהן.
ככלל, נשים קיבלו השכלה מינימלית.
קרא עוד...

שבועתו של מלמד הבנות העיוור.

girls1ערב אחד הגיע מֻעַלִם, מלמד, למסיבה. שם, כשהוא תחת השפעת אלכוהול (קד אכד מנה אלשראב), הוא התלונן על מצבו, כולל על 'משהו המגיע לו מפלוני'. אותו פלוני, שילדיו למדו אצל המעלם הנ"ל, היה גם הוא במסיבה. ויכוח התגלע ביניהם, המעלם נעלב מתשובת אבי הילדים, ונשבע כי לא ילמד אותם יותר. כאשר התפכח ממשקהו (פלמא פאק מן אל שראב) – התחרט, כיוון שאין לו פרנסה חוץ מן ההוראה, וטען כי לא היה זה אלא דרך צחוק...
קרא עוד...

קבלה בחתימת הרמב"ם לטובת פדיון שבויים

prisoners2בגניזה השתמר מכתב (שמאז 'נעלם') שבו פונה הרמב"ם לקהילות השונות "פי אמר אלשבויים (בעניין השבויים) יתיר אלהינו מאסרם", ומבקש מהם לתרום כפי יכולתם. הרמב"ם מתאר כיצד הוא ועמיתיו "גמיע אלדיאנין (כל הדיינים) ואלזקנים ותלמידי חכמ(ים) גמיענא נמשי באלליל ובאלנהאר (כולנו הולכים לילה ויום) ונחרץ אלנאס (וממריצים את האנשים) באלכנאיס (בבתי כנסיות) ואלאסואק (ובשווקים) וענד אבואב אלדור (ואצל שערי הבתים)" כדי לגייס את הסכומים הגבוהים הנדרשים לפדיון השבויים. במכתב נזכר שאת הכסף יש לרכז אצל שליחו של הרמב"ם, רבנא אהרן הלוי.
בגניזה השתמרו עוד כמה מסמכים העוסקים בפדיון השבויים המדובר. יש לזכור שהרמב"ם עוד לא היה אז "הרמב"ם" בה"א הידיעה, אלא פשוט משה בן מימון, בחור צעיר בן 30 וקצת, מהגר טרי שנמלט מאימת המווחידון במרוקו. ייתכן כי פעילותו הנמרצת והיעילה לטובת פדיון השבויים היתה בין הסיבות לעלייתו המהירה לכס ההנהגה של כלל יהודי מצרים.
קרא עוד...

גאווה, משטרה, ופרופורציה

homoיום האחרון של תשרי, ספטמבר 1052, שלח פַרַח בן מוומל מכתב מרמלה לאחיו, אבו נצר הפוזל, שחי בפסטאט.פרח סיפר לו על אירועי החגים ברמלה, ובין השאר כיצד באמצע בית הכנסת, "יום צום כיפור, עשו אהבה גבר [צורי] וגבר טברייני, והגבר הטברייני חשק בו נואשות מול הקהל... והכו הצורים והטבריינים זה את זה..."
קרא עוד...

בימים אלה מלאו 917 שנה לחורבן השלישי של ירושלים

crusade2לפני 3 ימים ו-917 שנים, ביום שישי 15.7.1099, פרצו הצלבנים הברברים מאירופה את חומות העיר ירושלים וערכו טבח בתושביה המוסלמים והיהודים. כך הם עצמם מתארים בגאווה את מעשיהם:
"החרב לא חמלה על איש, נופלים תורכי, ערבי ויהודי... עם נפילת ירושלים ומגדליה ניתן היה לראות מעשי פלא. פגאנים אחדים נערפו בחסד, אחרים נפגעו מחיצים שנורו ממגדלים, אחרים נתענו למשך זמן רב משנשרפו למוות בלהבות המעכלות. ערימות של ראשים, ידיים ורגליים היו מונחות בבתים וברחובות. אבירים ואנשים רצו ברחובות הלוך ושוב כשהם דורכים על גופות".
(תזכרו את זה בפעם הבאה שאתם באים ל'פסטיבל אבירים בעיר העתיקה'...)
קרא עוד...

אשה יפת תואר', וטקס הגיור בתקופת הגניזה.

convertsconverts בתורה מופיע ציווי כחלק מדיני מלחמה, לפיו אם לוחם חושק בשבויה יפת תואר הוא אינו יכול לאנוס אותה כרצונו, אלא ישנו הליך מסובך וארוך, שרק כחלק ממנו הוא יורשה לקיים עימה יחסים, ולשאת אותה לאישה. באופן מפתיע, הציווי התנ"כי הנוגע למלחמה הפך בתקופת הגניזה לחלק מהליך הגיור. כיצד?
קרא עוד...

"תפסה לה צעיר ערבי משכיל"

woman1 זה סיפור על נערה יהודיה מבית טוב, שבסך הכל רצתה להביא הביתה להורים רופא. היא התאהבה באבי גאלב הנוצרי.אבי גאלב היה מֻתַטַבִּבּ (רופא) בחנות (דֻכָּאן) של אבו אלפרג' אבן    מֻעַמַר אלשראבי, כלומר 'עושה השיקויים'. איתו בדוכן עבד רופא יהודי בשם עמרם בן סעיד בן מוסי. בזכות עדותו של אותו רופא יהודי, עמרם בן סעיד, אנחנו יודעים על התאהבותה של הנערה היהודיה ברופא הנוצרי.
לא רק הרופא היהודי שם לב לכך, גם 'אנאסא מן אלגוים', כלומר מוסלמים, "אתהמוהא בלנצראני אלמֻתַטַבִּבּ אלמדכור" (חשדו בה בעניין הנוצרי הרופא הנזכר) וגם לפחות שלושה יהודים, שהעידו יחד עם עמרם בן סעיד וצירפו לעדות את חתימותיהם, באותיות ערביות. נראה כאילו כולם התאחדו נגד הסיפור הנורא.
ומה קרה?
קרא עוד...

היריון שנמשך 14 חודשים -

mamzer1מאות מכתבים בגניזה מעידים על מסחר ענף בין מצרים, תימן והודו. סוחרים יהודים לא-מעטים נסעו הלוך ושוב והגיעו עד הודו, ואף רחוק מכך. המסע הארוך השאיר את נשותיהם ובני משפחתם ללא קשר, ולעיתים גם ללא תמיכה.
המכתב שלפנינו נכתב על-ידי יהודי מאלכסנדריה לאחיו, שחזר מהודו לתימן ב-1176 אחרי מסע מסחרי ממושך. את המסע הוא עשה עם דודו הסוחר, שגם נפטר במהלכו. אולם מסתבר שבבית במצרים אירעו דברים מעניינים אף יותר.
קרא עוד...

פתק מההורים ומכות מהמורים, ולהיפך

ote1לכבוד סיום שנת הלימודים, כמה דברים על תקשורת בין מורים להורים. 
בתמונה הראשונה ניתן לראות פתק מאב למורה של שני ילדיו. האב לא מרוצה מקצב ההתקדמות של בנו, אבו מנצור. הוא מבקש מהמורה כי יקדיש יותר תשומת לב (יזיד פי אלאהתמאם) לשניים, ובעיקר (וכאצה) לאבו מנצור. הבעיה – האב מצפה כי הבן "יכון יעיד בין ידי יום אלסבת מא יתעלמה טול אלג'מע (שיחזור לפניי ביום שבת על מה שלמד כל השבוע) למען שישמח לבי לפני מותי, ואלי אלאן מא בלגת פי דלך גרצא (ואולם עד עתה לא הושגה מטרה זו)".
קרא עוד...

"עוד הלילה".

basir1 בשולי המכתב הזה מופיע מילה אחת באותיות ערביות, שכנראה אומרת "עוד הלילה". העניין היה דחוף במיוח.
 מי ששרבט את המילה 'הלילה' הוא כנראה מקבל המכתב, נגיד יהודי מצרים, דוד השני, נין-נכדו של הרמב"ם, שפעל באמצע המאה ה-14  בקהיר. המכתב נשלח אליו מאת אשה אלמונית, המתלוננת על בעלה, בציר אלג'לאגִ'לי, 'עושה הפעמונים', שהצטרף למסדר סופי מחוץ  לקהיר ומבקש לקחת לשם את אשתו וילדיו, ואף עלול להתאסלם.
קרא עוד...

רמדאן כרים! (או בתעתיק מדויק רמצאן כרים) رمضان كريم

ramadan1הרמדאן, חגי המוסלמים ולוח השנה המוסלמי כולו היו מוכרים וידועים ליהודים שאת כתביהם אנו מוצאים בגניזה, והם השתמשו בהם באופן יום-יומי וטבעי, לא רק במגעיהם הרצופים עם האוכלוסיה המוסלמית הסובבת, אלא גם בינם לבין עצמם.
כך למשל במכתב שכתב הסוחר אברהם אבו זכרי לדיין אליה בן זכריה באלכסנדריה בראשית המאה ה-13,
קרא עוד...

לכבוד פתיחת עונת הרחצה – האם אתם 'בעלי שָׂחוּ

yagur 3c זהו מכתבו של בחור צעיר, שברח מבית הוריו באיטליה להרפתקה במזרח, יחד עם שני חברים. את המכתב הוא כתב על קלף לאדם  במולדתו, ובו הוא מזכיר, בין היתר, את "אברהם    הסופר בנפולי" – אולי העיר שממנה הגיע. המכתב נכתב בערך באמצע המאה ה-11, בעברית.
קרא עוד...

אמא פולניה מצפון סוריה

10300425 740185609416798 7476352159148658424 n 2

 מכתב זה נכתב בשם אמא לבנה, דוסא בן יהושע אל-לאד'קי, שהשתקע במצרים לרגל עסקיו, בתחילת המאה ה-11. גם האח השני נסע,  וגם בעלה של האם, שהיה חזן, פייטן, משורר, שופט ומנהיג הקהילה ההמכתב מדבר בעד עצמו:יהודית ברקה, צפון סוריה (כיום בירת  דאע"ש).

קרא עוד...

חותמו של ראש הישיבה, שנת 960.

nehemia 2 נחמיה גאון היה ראש ישיבת פומבדיתא בבגדאד באמצע המאה ה-10. כמו גאונים אחרים, הוא שלח מכתבים בשם הישיבה - לתמיכה, לגיוס  תרומות, וכתשובות על שאלות שנשלחו אליו    מקהילות שונות. תשובותיהם של הגאונים ידועות מתוך ספרים וכתבי-יד רבים בהם השתמרו  לאורך הדורות. בגניזת קהיר התגלו עוד תשובות רבות נוספות שלא הכרנו, או גרסאות מדויקות  יותר של תשובות מוכרות. לעיתים אף התגלו  התשובות בכתב-ידם המקורי של המשיבים. אבל מה שנמצא לפנינו הוא הרבה יותר מזה - כאן לפנינו כתב היד המקורי של נחמיה גאון 

קרא עוד...

הכומר המתגייר

priest1בוקר אחד קם לו כומר ומחליט שזהו, היום זה היום. הוא הוא הולך למול את עצמו, ומעכשיו הוא ישמור שבת. המשך הסיפור מביא אותו למאסר, התגלות, בריחה מהכלא בחבל משתלשל מבעד לחלון, ובסופו של דבר – למצרים, שם הוא כתב את סיפור המעשה, וסיפורו נזרק לגניזה והגיע לידינו.

קרא עוד...

מעשה בילדה בת עשר ושני חתנים

yagur1
 
הטקסט: סת אלדאר (גבירת הבית) היתה בסך הכל בת עשר שנים, ילדה טובה אלכסנדריה. לא בטוח מה בכלל ידעה ומה  הבינה ממה שהתרחש סביבה, או מעליה, בין הגברים השולטים בחייה – אביה, גיסיה, בעלה המיועד, דייני הקהילה היהודית והשופט המוסלמי. קולה לא נשמע במסמך שלפנינו – זכרון עדות מבית הדין היהודי באלכסנדריה בחודש סיוון שנת ת'ת'ב' לִלְכַלִיקַה, כלומר ליצירה (יוני 1042). זהו מסמך שנכתב ונחתם בבית הדין ומתמצת את השתלשלות האירועים עד כה, הוא כתוב בערבית-יהודית, וחלקו התחתון קרוע, כך שלא ידוע סופו של המעשה.

קרא עוד...